Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen | NMBS Rijtuigen voor nationaal verkeer
Type M6 |
|
Terug | ||
Heden zijn er nog 492 in dienst. Volledige buitendienststelling voorzien : 2048 | ||
Algemeen | Rijtuig M6Bx 65039 (2013 Maldegem) Rijtuig M6A 61051 (2013 Poperinge) Rijtuig M6B 62164 (2013 Poperinge) Rijtuig M6B 200Km/H 62271 (2014 Merelbeke) |
|||||
Bouwjaar Aantal gebouwd |
1999 - 2004 492 |
|||||
Tarra | A | B | BD | Bx | ||
Massa rijvaardig Massa normale belading Massa uitzonderlijke belading |
50700kg 61690kg 71570kg |
51200kg 63390kg 73270kg |
50850kg 60750kg 70990kg |
52800kg 64200kg 73225kg |
||
Snelheid Draaisteltype's |
160km/h 46A EMR; 46B HR |
|||||
Afmetingen | ||||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tsn draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Boogstraal |
26800mm : A, B en BD rijtuig; 27090mm : Bx rijtuig -mm 2830mm 20000mm 2500mm 3400mm; 3690mm Bx kant stuurpost 1060mm 4574mm 920mm 75m afzonderlijk; 90 - 150m gekoppeld leeg; 125m belast. |
|||||
Oorspronkelijke nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst | ||||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |||
A A - 200km/h |
61001 - 61066 61067 - 61076 |
50 88 16 72 001 - 50 88 16 72 066 50 88 16 92 067 - 50 88 16 92 076 |
66 10 |
|||
-De A rijtuigen zijn standaard uitgerust voor trek- en duwstellen. | ||||||
B B - 200km/h |
62001 - 62231 62232 - 62276 |
50 88 26 72 001 - 50 88 26 72 231 50 88 26 92 232 - 50 88 26 92 276 |
231 45 |
|||
-De B rijtuigen zijn standaard uitgerust voor trek- en duwstellen. | ||||||
ABD | 69001 - 69035 | 50 88 81 72 001 - 50 88 81 72 035 | 35 | |||
-De ABD rijtuigen waren voorzien van een 1e klas afdeling en een gescheiden rokersafdeling. Na het rookverbod op alle treinen werd de 1e klas en de rokersafdeling afgeschaft en werd de 1e klasse afdeling omgebouwd tot 2e klasse afdeling. Aldus werden de ABD rijtuigen omgebouwd en vernummerd tot BD rijtuigen. |
||||||
BD 200km/h |
69001 - 69068 69069 - 69076 |
50 88 82 72 001 - 50 88 82 72 068 50 88 82 92 070 - 50 88 82 92 076 |
68 8 |
|||
-De BD rijtuigen zijn standaard uitgerust voor trek- en duwstellen. | ||||||
Bx-AA | 65001 - 65041 | 50 88 80 72 001 - 50 88 80 72 041 | 41 | |||
Bx-CT | 65042 - 65064 | 50 88 80 72 042 - 50 88 80 72 064 | 23 | |||
-De Bx-AA rijtuigen zijn standaard stuurstandrijtuigen uitgerust voor trek- en duwstellen met automatische koppeling. -De Bx-CT rijtuigen zijn standaard stuurstandrijtuigen uitgerust voor trek- en duwstellen met trekhaak. |
||||||
Totaal | 492 | |||||
Aantal plaatsen | ||||||
Type | Zitplaatsen | Staanplaatsen | Staanplaatsen uitzonderlijke belasting | Totaal | ||
A | 124 | 23 | 133 | 147 / 257 | ||
B | 140 | 23 | 133 | 163 / 273 | ||
BD | 102 | 30 | 145 | 132 / 247 | ||
Bx | 134 | 18 | 117 | 152/ 251 | ||
Kastgedeelte | ||||||
Bouwer Type |
Bombardier Alle rijtuigen zijn met kopplatformen |
|||||
Energievoorziening | ||||||
Elk rijtuig beschikt over een individuele omvormer om de hoogspanning om te zetten in laagspanning 380V, 220V en 24V.Elk rijtuig kan dus autonoom gebruikt worden. Als de omvormer niet werkt of de hoogspanning verbroken werd, zal nadat de batterij onder de minimumspanning komt, de bediening van de deuren, de verlichting, de installatie eigen aan de trein en de geluidsinstallatie uitvallen. |
||||||
Voedingsspanning gekoppeld | 1500VAC, 50Hz / 3000VDC | |||||
Statische omvormer | 380VAC, 50Hz gemiddelde spanning 220VAC, 50Hz bedrijfsspanning 30,5VDC eindlaadspanning batterij 100A laadstroom |
|||||
Batterijspanning | 24VDC | |||||
Klima-groep HVAC | 380VAC, 50Hz Comperssoragregaat en ventilatorgroep 24VDC voor de regeling 1500VAC, 50Hz / 3000VDC voor de verwarming |
|||||
Comfort | ||||||
Verwarming Verluchting Verlichting Deuren Deurbediening Sonorisatie Sanitair |
HVAC HVAC TL 24V en 220V; Inschakelbaar per trein en/of per rijtuig (volledig of half) Type zwenkzwaaideur Pneumatisch; Sluiting collectief of individueel; Openen door bediening schakelaar Omroepinstallatie met voorversterker en versterker. WC met wastafel |
|||||
Remming Automatische rem, Elektropneumatische rem, Antiblokkeersysteem, Magneetrem, Noodrem en handrem |
||||||
Koppeling tussen de rijtuigen | ||||||
Mechanisch Pneumatisch Elektrisch ⇒ ⇒ ⇒ ⇒ |
Schroefkoppeling met afstandsringen Automatische remleiding 5 bar (zwart); Voedingsleiding (8 bar) Hoogspanningskabel 3000V voor de werking van de omvormer EP-kabel voor de sturing van de elektropneumatische rem Trek en duwkabels voor de sturing van de tractie tussen Bx en HLE 18-draads UIC-kabel voor de sturing van de verlichting, deuren, geluidsinstallatie en SIV. Energiekabel voor de uitwisseling van de energie. |
|||||
Algemeenheden stuurstandrijtuigen | ||||||
Samenstelling |
Standaardstel : 1 A + 4 B en 1BD Treinstel : Maximum 11 rijtuigen : 1 Bx + n keer A,B of BD + HLE |
|||||
Koppelbaar met | Tractievoertuig |
Rijtuigen | ||||
HLE21met koppelaar CDE (Geen MUX) | 8 rijtuigen A van 61001 - 61008 25 rijtuigen B van 62001 - 62025 7 rijtuigen BD van 69001 - 69007 |
|||||
HLE27 MUX 2701 - 2723 trekhaak aan beide kanten 2724 - 2760 trekhaak aan één zijde, GF koppeling aan de andere zijde |
Overige rijtuigen | |||||
HLE 13 MUX 1343 - 1360 |
Overige rijtuigen | |||||
HLE 18 | Overige rijtuigen | |||||
Snelheid Stuurinrichting Remming Sturing tussen HVR en HLE Energievoorziening Batterijen |
160Km/H Keerkruk MIS; krachtmanipulator MEF; tractiemodeschakelaar MSC Rechtstreekse en automatische rem Koppelaar CDE, UIC kabel voor MUX - - |
|||||
Mogelijke configuraties : Opmerkingen |