Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen NMBS Rijtuigen voor nationaal verkeer

Type M6

Terug
Heden zijn er nog 492 in dienst. Volledige buitendienststelling voorzien : 2048
 

Algemeen Rijtuig M6Bx 65039 (2013 Maldegem)

Rijtuig M6A 61051 (2013 Poperinge)

Rijtuig M6B 62164 (2013 Poperinge)

Rijtuig M6B 200Km/H 62271 (2014 Merelbeke)




Bouwjaar
Aantal gebouwd
1999 - 2004
492
Tarra A B BD Bx
Massa rijvaardig
Massa normale belading
Massa uitzonderlijke belading
50700kg
61690kg
71570kg
51200kg
63390kg
73270kg
50850kg
60750kg
70990kg
52800kg
64200kg
73225kg
Snelheid
Draaisteltype's
160km/h
46A EMR; 46B HR
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tsn draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Boogstraal
26800mm : A, B en BD rijtuig; 27090mm : Bx rijtuig
-mm
2830mm
20000mm
2500mm
3400mm; 3690mm Bx kant stuurpost
1060mm
4574mm
920mm
75m afzonderlijk; 90 - 150m gekoppeld leeg; 125m belast.
Oorspronkelijke nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
A
A - 200km/h
61001 - 61066
61067 - 61076
50 88 16 72 001 - 50 88 16 72 066
50 88 16 92 067 - 50 88 16 92 076
66
10
-De A rijtuigen zijn standaard uitgerust voor trek- en duwstellen.
B
B - 200km/h
62001 - 62231
62232 - 62276
50 88 26 72 001 - 50 88 26 72 231
50 88 26 92 232 - 50 88 26 92 276
231
45
-De B rijtuigen zijn standaard uitgerust voor trek- en duwstellen.
ABD 69001 - 69035 50 88 81 72 001 - 50 88 81 72 035 35
-De ABD rijtuigen waren voorzien van een 1e klas afdeling en een gescheiden rokersafdeling.
Na het rookverbod op alle treinen werd de 1e klas en de rokersafdeling afgeschaft en werd de 1e klasse afdeling omgebouwd tot 2e klasse afdeling. Aldus werden de ABD rijtuigen omgebouwd en vernummerd tot BD rijtuigen.
BD
200km/h
69001 - 69068
69069 - 69076
50 88 82 72 001 - 50 88 82 72 068
50 88 82 92 070 - 50 88 82 92 076
68
8
-De BD rijtuigen zijn standaard uitgerust voor trek- en duwstellen.
Bx-AA 65001 - 65041 50 88 80 72 001 - 50 88 80 72 041 41
Bx-CT 65042 - 65064 50 88 80 72 042 - 50 88 80 72 064 23
-De Bx-AA rijtuigen zijn standaard stuurstandrijtuigen uitgerust voor trek- en duwstellen met automatische koppeling.
-De Bx-CT rijtuigen zijn standaard stuurstandrijtuigen uitgerust voor trek- en duwstellen met trekhaak.
Totaal 492
Aantal plaatsen
Type Zitplaatsen Staanplaatsen Staanplaatsen uitzonderlijke belasting Totaal
A 124 23 133 147 / 257
B 140 23 133 163 / 273
BD 102 30 145 132 / 247
Bx 134 18 117 152/ 251
Kastgedeelte
Bouwer
Type
Bombardier
Alle rijtuigen zijn met kopplatformen
Energievoorziening
Elk rijtuig beschikt over een individuele omvormer om de hoogspanning om te zetten in laagspanning 380V, 220V en 24V.Elk rijtuig kan dus autonoom gebruikt worden.
Als de omvormer niet werkt of de hoogspanning verbroken werd, zal nadat de batterij onder de minimumspanning komt, de bediening van de deuren, de verlichting, de installatie eigen aan de trein en de geluidsinstallatie uitvallen.
Voedingsspanning gekoppeld 1500VAC, 50Hz / 3000VDC
Statische omvormer 380VAC, 50Hz gemiddelde spanning
220VAC, 50Hz bedrijfsspanning
30,5VDC eindlaadspanning batterij
100A laadstroom
Batterijspanning 24VDC
Klima-groep HVAC 380VAC, 50Hz Comperssoragregaat en ventilatorgroep
24VDC voor de regeling
1500VAC, 50Hz / 3000VDC voor de verwarming
Comfort
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Deuren
Deurbediening
Sonorisatie
Sanitair
HVAC
HVAC
TL 24V en 220V; Inschakelbaar per trein en/of per rijtuig (volledig of half)
Type zwenkzwaaideur
Pneumatisch; Sluiting collectief of individueel; Openen door bediening schakelaar
Omroepinstallatie met voorversterker en versterker.
WC met wastafel
Remming
Automatische rem, Elektropneumatische rem, Antiblokkeersysteem, Magneetrem, Noodrem en handrem
Koppeling tussen de rijtuigen
Mechanisch
Pneumatisch
Elektrisch



Schroefkoppeling met afstandsringen
Automatische remleiding 5 bar (zwart); Voedingsleiding (8 bar)
Hoogspanningskabel 3000V voor de werking van de omvormer
EP-kabel voor de sturing van de elektropneumatische rem
Trek en duwkabels voor de sturing van de tractie tussen Bx en HLE
18-draads UIC-kabel voor de sturing van de verlichting, deuren, geluidsinstallatie en SIV.
Energiekabel voor de uitwisseling van de energie.
Algemeenheden stuurstandrijtuigen
Samenstelling
Standaardstel : 1 A + 4 B en 1BD
Treinstel : Maximum 11 rijtuigen : 1 Bx + n keer A,B of BD + HLE
Koppelbaar met Tractievoertuig
Rijtuigen
HLE21met koppelaar CDE (Geen MUX) 8 rijtuigen A van 61001 - 61008
25 rijtuigen B van 62001 - 62025
7 rijtuigen BD van 69001 - 69007
HLE27 MUX
2701 - 2723 trekhaak aan beide kanten
2724 - 2760 trekhaak aan één zijde, GF koppeling aan de andere zijde
Overige rijtuigen
HLE 13 MUX
1343 - 1360
Overige rijtuigen
HLE 18 Overige rijtuigen
Snelheid
Stuurinrichting
Remming
Sturing tussen HVR en HLE
Energievoorziening
Batterijen
160Km/H
Keerkruk MIS; krachtmanipulator MEF; tractiemodeschakelaar MSC
Rechtstreekse en automatische rem
Koppelaar CDE, UIC kabel voor MUX
-
-

Mogelijke configuraties :

Opmerkingen
Bij de gereviseerde rijtuigen worden de reisweg indicatoren verwijderd uit de zijwanden, plaatsing van twee openklapbare ramen (één aan elke zijde op de bovenste verdieping),
iets lichtere witte achtergrondkleur, nieuwe grijze linolium vloerbedeking in de doorgangen en de trappen, nieuw tapijt in de opslagruimte en stopcontact bij elk raam.